Marihøna

MARIHØNA, 10 MND. - 2 ÅR

De minste barna trenger mye omsorg, de er på et nytt sted med mange nye mennesker og inntrykk. Et flertall av barna har ikke gått i barnehage tidligere, derfor legger vi stor vekt på å skape trygghet i barnegruppen. Trygghet er en forutsetning for å motta inntrykk og stimulering i hverdagen. For å oppnå denne tryggheten er personalet positive og trygge rollemodeller.

Vi har gode rutiner for primære behov som soving, spising, og omsorg.Vi gir barna gode opplevelser for lek og læring både inne og ute. Sang, rim, regler, eventyrstunder, dans og formingsaktiviteter er noe barna koser seg med daglig. Det er tilstedeværende voksne som sitter på gulvet der barna oppholder seg, slik at vi kan være lydhøre for barnas ytringer, forstå og følge opp det barna formidler.

Så snart barna er trygge i barnehagen går vi på turer i nærmiljøet. Turene blir lengre i takt med barnas alder.

Barnegruppen er ofte delt i to grupper i forhold til alder. Dette gjøres for å tilrettelegge aktiviteter best mulig i forhold til barnas alder og utvikling.