Lek og vennskap

I BarnehagenVår Løren får barna utløp for fantasien og opplever lekens magiske verden!

Leken med oss er både inne, ute og og på turene våre. Barna har det gøy! Det er rom for latter, glede, tull og tøys!

Leken er barnas viktigste aktivitet. Barn møte andre barn gjennom lek. I dette fellesskapet dannes grunnlaget for vennskap mellom hverandre, som igjen er kilden til barnets trivsel i barnehagen. Leken er først og fremst lystbetont, men det er også mye læring og utvikling som skjer i leken.

Hos oss tar vi leken på alvor med tilstedeværende voksne. De voksne er lydhøre, aktive, støttende og oppmuntrende i barnas lek. De voksne tilfører aktivt momenter og næring til leken gkennom lesing, dramatisering, musikk, forming og turer. Med veiledning, observasjon og støtte hjelper vi barna til å utvikle og berike lekekompetansen, og det gode samspillet i leken.

Vi tilrettelegger slik at barna får mulighet til å utfolde seg i et utviklende, kreativt, fantasifullt og spennende lekemiljø.

Uteområdet er formet slik at det stimulerer til fysisk og allsidig lek, som fremmer bevegelsesgleden, bevegelseserfaring og sanseerfaring. På turene våre får leken en ny dimensjon; et dødt tre blir til en båt, en pinne blir et menneske og steinene blir de tre bukkene bruse. Turområdene våre gir barna nye lekeimpulser: som igjen kan bidra til at nye vennskap skapes, og barna får prøve ut nye roller i leken.